021-33779382

الگوریتم پاندا و نکاتی که در سئو باید مد نظر داشت

الگوریتم پاندا و نکاتی که در سئو باید مد نظر داشت

الگوریتم پاندا و نکاتی که در سئو باید مد نظر داشت

گوگل پاندا (Google Panda) نام یکی از الگوریتم های کمپانی گوگل در رتبه ‌بندی نتایج جستجو است که در فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. این الگوریتم نتایج جستجو صفحات را تا حدودی تغییر داده است و شدیدا با مطالب کپی شده، بی ربط یا بی فایده مبارزه می‌ کند .در اوایل سال ۱۳۹۱ اثرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط وبمستر ها شناسایی شد.

گوگل پاندا را نباید ویرایشی جدید از ساز و کار جستجوی گوگل که هر سال ارائه می شود دانست. در واقع گوگل پاندا یک سری تغییراتی ست که از اواخر اسفند ۱۳۸۹ (Fev 2011) در الگوریتم نمایش نتایج جستجو ی صفحات در گوگل اعمال شده و هنوز هم این تغییرات ادامه دارد. هدف از این تغییرات کاهش دادن رتبه سایت های با کیفیت پایین می باشد و در کنار آن، سایت های با کیفیت در رتبه های بالای نتایج جستجو نشان داده شود.
به طور کلی هدف گوگل پاندا، از بین بردن اسپم ها و وب سایت های حاوی مطالب قدیمی، بی ارزش و یا کپی برداری شده است.
با آغاز به کار گوگل پاندا دیگر خیالمان راحت است که در نتایج جستجو هایمان دیگر اثری از وب سایت های حاوی مطالب بی ربط و بی ارزش یا کپی شده و… ( به اصطلاح وب سایت های زرد ) نمی بینیم.

معیار های گوگل پاندا

گوگل در مورد نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی خود جزییات زیادی را منتشر نمی کند، که البته شاید همین کار باعث جلو افتادن گوگل از سایر رقبای جستجوگرش است!
با این وجود، وبلاگ رسمی وب مستر گوگل بر روی BlogSpot به وب مسترها لطف کرده و هر از چند گاهی نکاتی را در مورد معیار های پاندا در رتبه بندی وب سایت ها منتشر می کند.
مثلا درقسمتی از یکی از پست های این وبلاگ آمده است:
“مطالب با کیفیت پایین در بخش هایی از سایت می تواند روی رتبه کل سایت تاثیر بگذارد.”
پس اگر وب مستر هستید، بر اساس این معیار باید فکری به حال مطالب قدیمی و با کیفیت پایین وب سایتتان باشید. یا آن ها را ویرایش یا به طور کلی حذف کنید!

تفاوت عملکرد کلی جستجوی گوگل با پاندا

عملکرد الگوریتم پاندا با الگوریتم کلی جستجو در گوگل تفاوت دارد. به این صورت که در حالت عادی با اضافه شدن یک لینک به یک وب سایت، روبات های خزنده گوگل به سراغ آن می روند و آن را ایندکس می کنند. برای سایت های با رتبه بالا این کار سریع و برای بقیه با سرعتی کمتر اتفاق می افتد و گاها باید چند روزی صبر کنند تا تغییرات اعمال شده را گوگل در نتایج جست وجو اعمال کند.
اما همانطور که گفتیم پاندا عملکردی متفاوت دارد؛ پاندا به محض آپدیت شدنش به سراغ همه ی وب سایت ها می رود و بر اساس معیار های خود به آن ها رتبه می دهد. در این زمان، وب سایت های زیادی افزایش رتبه پیدا میکنند و بسیاری دیگر توسط پاندا به کاهش رتبه محکوم میشند. تا آپدیت بعدی پاندا (که گاهی ممکن است از چند روز تا چند هفته تغییر کند) وب سایت هایی که دچار کاهش بازدید یا رتبه شده اند باید خود را با معیار های پاندا به روز کنند تا بتوانند دوباره رتبه خود را به دست آورده ، یا دست کم بیشتر کاهش رتبه پیدا نکنند.

برخی از شاخصه های رتبه بندی گوگل پاندا

بحث شاخصه های رتبه بندی گوگل پاندا مفصل است. اما می توان به صورت کلی و خلاصه به یک سری اشتباهات که باعث کاهش رتبه توسط گوگل پاندا می شود اشاره کرد:

  • تبلیغات بیش از حد
  • استفاده از متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
  • استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه
  • لینک های شکسته (به طور مثال لینک هایی که به خطای ۴۰۴ منتهی می شوند.)
  • وجود مطالب با کیفیت پایین در کل وب سایت یا حتی فقط بخشی از آن
  • زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت
  • مشکلات فنی وب سایت
  • استفاده از قالب های آماده

استفاده از شاخصه های مدنظر گوگل پاندا، در حوزه یSEO یا «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار دارد.
که البته دانستن این نکته لازم است که با آمدن گوگل پاندا ، روش های قدیمی فریب گوگل دیگر زمانش به سر رسیده و باید به فکر بهبود هر چه تمام تر وب سایت خود باشید.

گوگل پاندا در ایران

نشانه هایی از ورود گوگل پاندا به ایران و تاثیراتی که بر وب سایت های پارسی گذاشته دیده می شود. اگر در زمینه بهینه سازی سایت و SEO و یا از کابران با سابقه اینترنت هستید احتمالا در نتایج جستجوهایتان با تغییراتی روبه رو شده اید. برخی از سایت هایی که تا دیروز در صفحه اول بودند دیگر به چشم نمی خورند و جایشان را به یک سری وب سایت های دیگر می دهند. اما هنوز هم نمیتوان با قاطعیت گوگل پاندا را سبب این اتفاق دانست ، ولی مسلم است که به زودی شاخصه های گوگل پاندا همه ی وب سایت های ایرانی را درگیر خود خواهد کرد
در اینجا سوالی مطرح می شود . از کجا بفهمیم سایت ما دچار گوگل پاندا شده است؟!
برای اینکه ببینید سایت شما دچار مشکل شده است، بروز تغییرات زیر را در سایت خود بررسی نمایید:

  • پست های شما به سرعت قبل ایندکس نمی شود.
  • بازدید کننده های شما کم شده اند.
  • مدت زمان بازدید از سایت شما به طور محسوسی با کاهش مواجه است.
  • پست های شما ایندکس شده و در صفحات اول قرار می گیرند اما بعد از مدتی سقوط می کنند.
  • پست های قبلی شما در صفحات اول بودند، اما دیگر نیستند.
  • سایت خود را در لیست سیاه گوگل چک می کنید و متوجه شدید گاهی اوقات در این لیست هستید و گاهی نیستید.

اگر شما نیز مدیر وب سایت هستید. باید دقت کنید! وب سایت شما هم ممکن است در خطر سقوط به رتبه های پایین نتایج جست و جو باشد!

Share
بدون نظر

نظر دهید